Budaya Masyarakat Vietnam

Kebudayaan Vietnam berkembang sepanjang beratus-ratus tahun sejak budaya kuno Đông Sơn yang berasaskan ekonomi pertanian padi. Sesetengah komponen budaya berkebangsaan datang dari Cina yang mengaplikasikan beberapa unsur Konfusianisme serta Taoisme pada skema politik serta falsafah tradisionil.

Susunan warga Vietnam berkisarkan làng (kampung leluhur); kebanyakan orang Vietnam menyongsong ulang tahun nenek moyang sepunya pada 10 hari bulan tiga takwim lunar. nyatanya dampak budaya golongan pendatang seperti Cina Selatan walau sebenarnya agama Buddha sangat bersangkut-paut dengan budaya rakyat. Belakangan ini ada dampak budaya Barat, terutamanya dari Perancis serta Amerika Syarikat Harga Parfum Oriflame Wanita.

Budaya Vietnam tradisionil tertumpu pada kemanusiaan (nhân nghĩa) serta keharmonian (hòa); nilai kekeluargaan serta kemasyarakatan sangat dikasih penekanan. Di antara lambang-lambang kebudayaan Vietnam yang diangkat tinggi adalah haiwan mitos seperti Lạc Long Quân, "Bapa Bangsa Vietnam" yang dilukiskan jadi naga keramat, serta Âu Cơ, "Ibu Bangsa Vietnam" yang dilukiskan jadi burung lạc keramat. diangkat gambaran-gambaran kura-kura serta kuda.

Sekarang, budaya hidup Vietnam sangat dikuasai oleh program budaya serta media kawalan kerajaan. Sepanjang beberapa puluh tahun ditangkisnya dampak budaya luar terutamanya dari barat. Namun semenjak 1990-an, Vietnam semakin terdedah pada budaya serta media Asia, Eropah serta Amerika. Produk Oriflame Terbaru

Bidang media Vietnam dikawal ketat oleh kerajaan mengikut Undang-Undang Penerbitan 2004. Umum disaksikan bahawa media Vietnam dikawal untuk ikuti pendirian rasmi Parti Komunis, tapi terdapatnya akhbar-akhbar yang cukup berani bernada. 

Voice of Vietnam adalah perkhidmatan tayangan radio berkebangsaan yang dipancarkan ke penjuru dunia lewat pemancar disewa di samping lewat Internet. Televisyen Vietnam (VTV) adalah syarikat televisyen negara.

Semenjak 1997, Vietnam memiliki akses Internet yang dikawal ketat. Sekatan lengkap ini dinamakan jolokan "Bamboo Firewall" (Tembok Api Buluh).[6] Projek usahasama OpenNet Initiative menggolongkan step penapisan politik dalam talian Vietnam jadi "pervasive", sesaat Reporters Without Borders memandang Vietnam jadi di antara "lawan Internet" global.

Meskipun kerajaan Vietnam mengaku bahawa Internet disekat untuk menapis beberapa bahan lucah, banyak pula situs situs yang peka politik serta agama yang diharamkan. Manfaat Tender Care Oriflame

Muzik tradisionil Vietnam lain rantau lain ragamnya. Muzik klasikal utara ialah bentuk muzik paling tua di Vietnam, justru lebih resmi dari sisi adat. Asal mula muzik klasikal Vietnam disebutkan berpunca dibanding pencerobohan Mongol pada era ke-13 jika negara Vietnam menarik beberapa kumpulan opera Cina. Selama riwayat, bangsa Vietnam terbanyak dikuasai oleh adat muzik Cina di samping dari Mongolia, Korea adan Jepun.

Kesusasteraan Vietnam beratus-ratus tahun sejarahnya, kaya dengan adat sastera rakyat yang berasaskan prosa puisi enam sampai lapan rangkap yang di panggil ca dao, yang tertumpu pada leluhur serta wira desa.[ Sastera bertulis bentuk semenjak dinasti Ngô era ke-10 dengan ramai pengarang kuno populer termasuklah Nguyễn Trãi, Trần Hưng Đạo, Nguyễn Du serta Nguyễn Đình Chiểu.

Sesetengah jenis sastera mainkan fungsi penting dalam persembahan panggung, contohnya hát nói dalam ca trù. Sastera Vietnam belakangan ini melihat dampak barat dengan timbulnya Thơ Mới, pergerakan pembaruan sastera pertama pada 1932.

Baca Juga:

 

Sumber: https://ms.wikipedia.org/wiki/Kebudayaan_Vietnam